Cute Blue Cloud -->

Friday, 7 October 2011

Masjid Terbesar di Asia Tenggara

Assalamualaikum.. haip korang!! ^_^
Ok. Kali ni aku nak bagitahu kat korang yang belum tahu tentang satu masjid ni. Masjid namanya Masjid Istiqlal.
Masjid ni merupakan masjid yang TERBESAR sekali kat ASIA TENGGARA. Story sikit pasal background masjid ni..
Masjid ni boleh menampung LEBIH dari 100,000 jemaah pada satu masa. Waahh.. banyak tu..
Ia siap pada tahun 1961.. (oh,lama dah upenye..hehe) Masjid Istiqlal ni merupakan monumen paling penting dan menjadi simbol kemedekaan bagi rakyat Indonesia. Sebab tu dinamakan Istiqlal yang bermaksud merdeka.




Bangunan masjid ni terdiri daripada lima tingkat dengan bangunan induk seluas satu hektar dan disokong 12 tiang utama. Diameter kubahnya berukuran 45 meter.




huhuhu.. besar kn? nampak cam selesa sangat masjid ni.. beruntung diorang yang jadi masyarakat sana.. 
untuk rujukan korang bole lah bukak link ni http://ms.wikipedia.org/wiki/Masjid_Istiqlal
Sekian dulu untuk kali ni.. >_^

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget